17th June h 20.30 | Polverigi Teatro della Luna

written and directed by Liv Ferracchiati
with (in O.A.) Andrea Cosentino, Liv Ferracchiati and Petra Valentini
assitant director Anna Zanetti
dramaturg Giulio Sonno
set and costumes Lucia Menegazzo
light design Lucio Diana
sound Giacomo Agnifili
rehearsal assistant Emilia Soldati
costumes made in collaboration with Sartoria Teatro delle Muse

Come si racconta la fine del mondo?
E poi: quale mondo sta finendo?
In Uno spettacolo di fantascienza una rompighiaccio è diretta al Polo Sud, i trichechi rotolano giù dalle rocce e l’asse del mondo si sposta, la Terra si crepa nel mezzo eppure il fuoco è su altro, a crollare sono i tasselli delle nostre identità.
Per comunicare noi stessi siamo costretti a scegliere, più o meno consapevolmente, i segni che vanno a comporre le nostre caratteristiche.
Può sembrare filosofico, in realtà è molto concreto perché, queste distratte adesioni influenzano anche il taglio dei nostri capelli, il modo in cui ci vestiamo o persino la nostra gestualità.
Cosa accadrebbe, dunque, se provassimo a spostare il punto di vista comune rispetto alle faccende che riteniamo più ovvie?
Se togliessimo, strato dopo strato, tutti i segni che ci raccontano, cosa rimarrebbe? Forse si potrebbe avvertire un vago senso di minaccia, perché il rischio è che possa rimanere davvero poco di quel che siamo.
Così Uno spettacolo di fantascienza, che della fantascienza ha la surrealtà e la prossimità col reale, è una drammaturgia in cui cambia bruscamente il linguaggio, perché anche la scrittura segue regole e convezioni.
È impossibile conservare una forma definitiva, forse possiamo solo prendere consapevolezza e restare in ascolto di noi stessi.

How do you tell the end of the world?
And then: which world is ending?
In Uno spettacolo di fantascienza an icebreaker is heading for the South Pole, walruses roll off the rocks and the axis of the world shifts, the Earth cracks in the middle and yet the focus is on something else: our identity collapsing.
To communicate ourselves we are forced to choose, more or less consciously, the signs that make up our characteristics.
It may seem philosophical, but actually it is very concrete, because these distracted acceptances also affect the cut of our hair, the way we dress or even our gestures.
Then, what would happen if we tried to change the common point of view of the most obvious matters?
If we removed all the signs that identify ourselves, what would remain? Perhaps we might feel a vague sense of threat, because the risk is that only a little bit of us would remain.
Uno spettacolo di fantascienza, which has the science fiction surreality and proximity to reality, is a text in which languages change abruptly, because even writing follows rules and conventions.
It is impossible to keep a definitive form, perhaps we can only become aware and listen to ourselves.

Liv Ferracchiati is an Italian author and director. He made his debut in 2013 with his first writing and directing, Pulp Hamlet. In 2015 he founded the theater company The Baby Walk and began to write and direct Trilogia dell’identità (Trilogy of identity), on transgender themes: Peter Pan guarda sotto le gonne (Chapter I)  (show awarded at the Premio Nazionale Giovani Realtà del Teatro), Stabat Mater ( Chapter II, 2017) with which he wins the 2017 Hystrio New Scriptures Award, Un eschimese in Amazzonia (Chapter III), winner of the 2017 Scenario Award. At the 2020 Theater Biennale, a special mention was given by the jury to La tragedia è finita, Platonov, his rewriting of the homonymous text by Anton Chekhov. He is among the authors selected to participate in the special edition École des Maîtres 2020, dedicated to European playwrights.